Pre-Departure Orientation
Så den 12-14 var det dags för mitt första YFU läger. 
Pre-Departure orientation eller PDO. 
Innan jag börjar skirva dag för dag måste jag ge en stor eloge till alla i YFU som gjort ett så galet roligt läger. 
För er som inte visste så är det huvudsakligen volontärer som arbetar hos YFU. De får alltså inget betalt. 


Fredag: 
I fredags tog jag bussen som gick 07:20 för att möta upp Johanna ( En tjej som ska till Usa med YFU) i Göteborg för att åka med henne till Stockholm. Tågresan gick snabbt och jag kan med handen på hjärtat säga att vi till 99 % endast pratade om utbytessåret. 
Väl framme i stockholm tog vi oss till Kärsögården utan större misslyckanden, endast en liten miss. 
vi kom fram runt halv fyra och blev indelade i olika grupper av volontärer som även tog våra telefoner.
Redan när vi kom fram var det volontärer där som lekte massa lekar med oss.
Barnslig som jag är ÄLSKAR jag lekar.. 
Runt kl 6 var nästan alla deltagare framme och vi fick middag. 
Gud alltså, kärsögården kan laga mat. 
EFter middagen var det dags för vår första diskussionsgrupp. 
Vi började med en lek som kallades för fördommsleken. 
Det gick alltså ut på att vi trots att vi inte kännde varandra skulle skiva en fördom om de andra i gruppen på en lapp. 
Min lapp såg ut ungefär såhär:
SOCIAL 
Har många vänner
Djurälskare 
Pratglad
Gillar djur 
Social 
Har häst hemma och rider/red. 

Kvällen spenderades sedan med att leka mer lekar och snacka i massor!!.

Lördag
Vi blev väckta på ett groteskt sätt runt halv 8. 
Utan många om och men startade dagen med frukost. Efter frukosten var det dags för gruppdiskussioner som handlade om värdfamilj, regler och sociala medier. Under fredagen lärde jag även känna en helt underbar tjej som ska till Ecuador. (www.Ecuador.devote.se). 
Tillsammans är vi 7 stycken som ska till sydamerika 
Måns och Ellen som ska till Chile. 
Thea som ska till Argentina
Josefine Som ska till Ecuador 
Jag, Elise och Joel som ska till Uruguay. 
Jag tror även att vi räknade ut att 27 av 78 stycken ska till anda länder än USA.
I vilket fall som hellst avlöstes passen med lunch och ännu mera diskussionspass och lekar.
Efter middagen och som avslut på dagen schema var det en Tårtbakartävling
Där vi fick pris för snyggast tårta! 
Tårtbakartävlingen var slut runt 22.00 men vi som skulle till sydamerika + några till satt kvar och lekte olika ritlekar och bara snackade tills klockan blev runt två. 

Söndag
Även denna dag ville de inte vara trevliga utan sprang runt med pinnar som de slog i väggar och skrev för att väcka oss. Vi åt frukost och fortsatte med våra diskussionsgrupper. På förmiddagen hade vi även en " gemensam aktivitet" som sedan visade sig vara att städa.  Runt 11 tiden kom även YFU kontoret ( Gustav och Anita ) för att prata med oss och informera oss om t.ex försäkringar. Det var väldigt kul att äntligen få ett ansikte på Gustav som jag mejlat med konstant sen i September.  
Efter lunch fick vi skriva ett brev som kommer att skickas ut till oss i mitten av vårat utbytessår och sedan var det dags för ännu mer gruppdiskussion. Vi slutade runt halv 3 men våra föräldrar var kvar och hade möte till halv 4 så vi satt och kramades och pratades. 
Usch, det var så hemskt att säga hejdå till människorna man lärt känna. 
Men som jag sa till Joel och Elise, Nästa gång vi ses är det i Paris.