La paloma YFU 1-6 deciembre

Den 1 december var det dags för den andra resan med yfu till La paloma, eller rättare sagt till Lapedrera i departamentet Rocha. La paloma ligger på östkusten mot atlanten och är klassat som pärlan i uruguay tillsammans med Punta del este. Vi var nästan alla utbytesstudenter. Endast tre personer fattades, trots detta hade vi tre andra personer med oss. Så vi var sammanlagt 53 studenter som satte oss i en buss mot Rocha. Jag kan inte ens komma ihåg alla gånger vi skrattat så att vi gråtigt och inte fått luft. Hur mycket vi pratat och hur mycket solkräm vi använt.
Det var verkligen en lärorik och interesant vecka då jag fått höra om alla andras uppfattningar i uruguay och hur deras år varit hittils. Jag har både hunnit prova mate från Argentina och från Brasilien. Diskuterat olika ord från det svenska språket och lärt mig om skolsystemet i många länder.
Först och främst vill jag verkligen säga tack till alla som gjort denna resa möjlig. Det var HELT galet fantastiskt.

Första dagen började med att vi alla samlades klockan 9 på centralstationen tres cruses för att ta en buss till La pedrera där vårat hostel låg, redan där var kramar och frågan om hur man mår prio nummer 1. Hela veckan bodde vi i detta hostel och ingen klagade, det var verkligen helt underbart fint och det låg bara 5 minuters promenad från en av de finaste stränderna.  Vi spederade första eftermiddagen och kvällen på stranden i La pedrera vilken ingen klagade över som du kan se på bilderna.  Kvällen spenderades sedan med goa vänner på terassen med mate och goa samtal, gitarr och en ukulele.

Dag två spenderade vi på stranden i la pedrera igen. Vi gick först ut vid ca halc 10 och stannade till halv 1 för att sedan spendera de farligaste timarna i hostelet för att ta igen oss, äta och smörja in oss med solkräm innan vi begav oss mot stranden igen. De farligaste timmarna är mellan 1 och 4 då solen är som starkast. Så runt fyra gick vi tillbaka till stranden och tog lite bilder, hoppade i vågor och solade.

Dag nummer tre åkte vi till Cabo polonio vilket är en liten fiskarby helt utan elektisitet omringav av stora sanddynor. I den lilla staden fanns några små butiker, en mataffär, lite bagerier, och en hel del strand. För att komma till Cabo polonio fick vi först åka buss i ca 30 minuter för att sedan byta till jättelika sandtrucks som tog oss ut över sanddynorna till byn där vi spenderade dagen på stranden, vid klippor med sälar och hoppande i både vågor och sanddynor.
Detta måste jag även säga var min absoluta favoritdag.

Dag nummer 4 Santa Teresa och punta del diabolo.
Denna dagen åkte vi till Santa teresa och parken däromkring samt till den vackra fiskarbyn Punta del diabolo vilket översätts till djävulspunkten. Vi promenerade i en botansk trädgård, kollade på fortet i Santa teresa, chillade på stranden i Punta del diabolo och åt glass i den varma solen. Vi hade uppåt 33 grader varenda dag hela veckan.

Dag nummer 5 spenderade vi i la Paloma och La pedrera.
Vi spenderade först morgenen vid våran "hemmastrand" där vi chillade ett bra tag innan vi begav oss mot La paloma som är den största staden i området. Idag var vädret lite sämre men vi hade fruktanvärt kul. Vi satte oss i bussen påväg till La paloma för att besöka el faro de la paloma, alltså fyren dit vi fick klättra upp. Vi kom dit och det var lite osäkert i början om vi skulle få gå upp för det blåste något enormt, men det fick vi och utsikten var fantastisk! Kvällen avslutades sedan med Noche de las mujeres. Killarna lagade Asado och sedan var det modevisning med efterfest.

den sista dagen bestod endast av chillande och hemfärd, vilket jag besparar er bilder från.
Massa kramar från sydamerika.
Jag har även en fråga, gillar ni mer bilder eller text?