Skillnader mellan Uruguay och Sverige del 1 Livsstil
Ja då var det faktiskt dags för mig att höra av min på min blogg igen. Idag med skillnader mellan Uruguay och sverige. Så jag tänkte helt enkelt börja rada upp dem. Jag tänkte att jag börjar med livsstilen och sedan kör med olika saker som är annorlunda eller helt enkelt väldigt konstiga till exempel mycket konstiga maträtter.
 
  • Här är det männen som jobbar och många kvinnor är fortfarande i hemmet som hemmafruar, Vilket inte är fallet i Svergie. Självklart är det inte alls så i alla hushåll men där bor så ca 70 % av alla kvinnor i huset, hemmafruar. 
  • Männen lvter kvinnorna gå först. Genom dörrar, upp för trappor ut och in ur huset. Det spelar egentligen ingen roll vart, men de flesta männ stannar och släpper fram kvinnorna.
  • Killarna älskar att bjuda ut tjejer på riktigt klassiska dejter. Middag, Bio och promenader vid stranden är populärt. Vilket är helt underbart om man jämför med det svenska systemet där dejter inte riktigt existerar, utan enbart netflix och chill ( tackar joel för uttrycket)
  • Människorna går ALL IN till allt. Maskerader, Filmkvällar och Fester. Det finns inget stopp, att klä ut sig är det bästa som finns och hellst ska man klä ut sig bra. Inte räcker en Lösnästa utan det ska vara ALL IN till allt.
  • Här äter man mycket senare på dagen. Det är vanligt att middagen serveras kl 22.30 om inte 24.00 jag kan inte räkna hur mvnga gånger vi lagat mat kl 01.00 här. 
  • Människorna är mycket Räddare. Tjejer får inte gå ut själva på kvällen, väskan måste vara stängd och glöm för guds skull inte att låsa dörren när du är hemma. Dock så antar jag att denna rädla kommer utav en osak och jag är nog egentligen glad för att de är såpass beskyddande. 
  • Allt är lugnt, livet rullar och alla ár väldigt sega här. Det är absolut inte dåligt men det innebär att om du har ett kalas som börjar vid 8 så kommer ingen dyka upp innan 9. Det behövs alltid en timme extra. Här är det konstigt om du kommer 5 minuter innan du ska vara där. Du är nämligen väldigt tidig. 
  • Här måste du hoppa av bussen i farten. Bussen saknar ner lite men är du den enda som ska av så gäller det att hoppa av den. 
  • Busshållplatserna har ej namn, utan du spenderar tiden genom att kolla ut genom fönstret eller använda dig av google maps för att se om du närmar dig din destination
  • Alla är välkomnande och ger dig en kyss på kinden och tusen frågor. Det gvr fort och det gäller att hänga med, Personerna har inga problem med att skrika och avbryta varandra. Men de vill bara väl. Alla fär galet öppna och personligt välkomnande
  • Dina varor packas i påsar av personal när du handlar. Oavsett om det bara är en Alfajor eller en kundvagn full av mat. En person packar ner dina varor i påsar
  • När du tankar lämnar du ej bilen utan du kör till tankdelen där Personalen väntar. De tar dina nycklar och tankar bilen åt dig till den summan du angivit. Inte ett öre mer eller mindre. Undertiden bilen tankas så tvättas även framrutan och bakrutan.
  • Det finns inga riktiga täcken, utan du sover med lager av lakan och filtar. Allt för att kunna justera värmen totalt. 
     
     
#1 - Anonym

Tack så mycket, jag lärde mig jätte mycket. Jag fick ett B på mitt projekt om Uruguay. Go swärje.

#2 - Anonym

Tack så mycket, jag lärde mig jätte mycket. Jag fick ett B på mitt projekt om Uruguay. Go swärje.