Julafton i Uruguay
Dagen började precis som vilken annan dag som hellst, helt utan julkänsla.
Visst stod granen i rummet och jag visste att det var det 24 men när mörker och kyla fattas är det svårt att fy den där myskänslan. 
Hur som hellst började jag dagen med att åka till Tienda inglesa för att shoppa det sista inför kvällen med min värdfamilj. vi spenderade ca 3 timmar där inne då det är som ett ullared och alla vargalna, eftersom det var julafton. 
När vi kom hem satte jag mig på terassen och skypeade med min familj i sverige i kanske en timme. Vi pratade lite och jag fick se deras julfirande, vilket bidrog till min julstämmning tack och lov. Runt 6 tiden begav vi oss mot montevideo där vi fikade kanelbullar och pratade.
Det var väldigt skönt att träffa lite andra människor då det blir lite ensamt med sommarlov här. Många i min ålder jobbar nämligen eller har helt enkelt åkt iväg till sommarställen. 
Hur som hellst fortsatte vi kvällen med att laga mat. 
Rättare sagt lagade jag mat åt 15 personer. De hade nämligen bestämt sig för att vi skulle äta lax, potatis och spenat till julmiddag. Så jag spenderade ca 3 timmar i köket. 
Runt 11 såret satt vi vi matbordet och åt för att sedan räkna ner till 12 slaget. Precis som på nyår. 
Vid tolv sprang alla människor ut och det börjades skjuta raketer. Det höll på i ca en timme innan vi gick in igen för att hitta en hel del paket under julgranen. 
Papa Noel hade nämligen varit där och lämnat dem undertiden alla var ute. 
Så efter det var det paketöppning och efterrätt.
Jag fick ett par urtjusiga sandaler av min värdfamiljs padrinos! 
Sedan satt vi mest och tog det lugnt. 
Runt 04.00 begav vi oss sedan hemmåt där papa Noel varit och öppnade mer paket.
Fick en jättegullig liten strandväska av min värdfamilj. Den kommer bli perfekt i  brasilien! (  tar det som att de vekligen inte gillar min stora väska hehehe ).